wtorek, 11 lipca 2017

Matematyczny armagedon dobiegł końca


Napiszę tak - chyba większość życia miałam wielką chęć wykrzyczeć całemu światu bez wyrzutów sumienia, jak bardzo nienawidzę matematyki. To chyba przechodzi ludzkie pojęcie JAK BARDZO. Przyznam szczerze, że przez większość życia zazwyczaj sobie lawirowałam z tymi ocenami z matematyki, by jakoś to tam było. Ale w ostatnim roku wzięłam się mocno w garść i zaczęłam się intensywnie uczyć. Na szczęście, moje wysiłki nie okazały się bezowocne. ZDAŁAM MATURĘ. Rany, jaka ulga!!! Życiowy wielki kamień (a raczej głaz) z serca. Modliłam się o to już od początku gimnazjum. Dlatego wczoraj wspólnie z rodzicami i babcią zrobiliśmy najlepsze w moim życiu ognisko i spaliłam całe to matematyczne badziewie, które się kumulowało przez ten rok, a może jeszcze  wcześniej (arkusze, wzory, notatki, zeszyty). Nareszcie poczułam się wolnym człowiekiem. Gdybym lubiła kiełbaskę z ogniska, to bym upiekła. Ale nie lubię, a upieczona nad taką podpałką, pewnie by mi nie smakowała jeszcze bardziej.


Skoro odbyłam już tę oficjalną chwilę, zrobiłam to ognisko, o którym marzyłam od bardzo dawna, w dzisiejszym poście wyżyję się już do końca i napiszę wam bez ogródek, co tak naprawdę frustrowało mnie najmocniej.

1. Właściwie, matematyka zawsze działała mi na nerwy. Liczby były moją zmorą odkąd się urodziłam. Naprawdę. Obsługi zegarka uczyłam się niewiarygodnie długo, a i teraz muszę się dłużej zastanowić, próbując odczytać godzinę z tradycyjnego. Dodawanie, odejmowanie, mnożenie, dzielenie – to wszystko dalej idzie mi jak małemu dziecku. Nie przesadzam mówiąc, że matematycznie nie wyszłam z podstawówki. 9-4? Wydawałoby się łatwe, ale ja to jednak policzę na palcach - tak dla pewności, bo przez całe życie nie zdołałam zapamiętać.


2. Osobiście czułam się oszukana, gdy słyszałam hasło: ,,Chodź regularnie na lekcje, to będziesz wszystko rozumiała”. W 2 i 3 klasie chodziłam naprawdę regularnie. I co?  NIGDY NIC nie zrozumiałam na lekcji. Być może to wina tego, że jeśli ktoś ze mną nie usiadł i nie pokazywał palcem jak krowie na rowie, to nic nie docierało. Na korepetycjach szło opornie, ale o wiele lepiej.


3. W związku z tym, że nigdy nic nie wyniosłam z lekcji szkolnych, musiałam chodzić na korki już od podstawówki. Na szczęście mój korepetytor uczył bardzo przystępnie. Poza tym, otrzymywałam pomoc od Pani w bursie.
Jednakże mnie nie wystarczała godzina tygodniowo na korkach. Ani dwie. Ani trzy. Dlatego jestem niezwykle wdzięczna Panu, który nazywa się na YouTube Matemax i chyba większość maturzystów Go bardzo dobrze zna.

4. Denerwuje mnie to, że osoby rozumiejące matematykę, często (oczywiście nie zawsze) uważają się za lepsze. Nie znoszę wysłuchiwać przemądrzalców, którzy wygłaszają hasła, iż ci którzy nie idą na jakąś politechnikę, są życiowymi niedorajdami - i nigdy nie znajdą pracy (oprócz tej oferowanej w McDonaldzie). Ludzie! Trochę pokory! Nie każdy urodził się tak doskonały jak Wy… A jednak nadal każdemu należy się jakiś szacunek. Dlaczego człowiek z taką łatwością potrafi traktować z góry drugiego człowieka? 


5. Często po lekcjach matematyki czułam się kompletnie bezwartościowa. Zaczynałam myśleć, że jestem do niczego, skoro nie jestem w stanie tak szybko pojmować zadań jak inni. Towarzyszył mi ciągły stres i napięcie. Każdy sprawdzian to było nowe wyzwanie – niczym wspinaczka na Kilimandżaro. A kiedy miałam iść do tablicy, pragnęłam się tylko zapaść pod ziemię ze wstydu, że największą głupotę przeliczam na palcach. Nie tylko przed nauczycielem, ale i klasą.
Choć zdarzali mi się też tacy nauczyciele, którzy nie rozumieli takich wyjątkowych egzemplarzy jak ja. Od każdego wymagali perfekcji i strofowali, a nawet szydzili z tych słabszych.

6. To nieprawda, że rozwiązując wiele zadań każdemu polepszają się umiejętności w matematyce. Ja byłam w stanie uczyć się jedynie zadań szablonowych. Gdy zrozumiałam dany sposób, liczyłam zadania bezmyślnie. Dlatego nigdy nie zrozumiałam nic z geometrii, gdzie ciągle trzeba było coś dostrzegać i wymyślać. 

7. Były takie działy, jak wyżej wspomniana geometria, które doprowadzały mnie do szewskiej pasji. Nie potrafiłam ich ogarnąć swoim umysłem, mimo ogromnego wysiłku. No po prostu nie. Choćbym nie wiem ile godzin przesiedziała nad książkami.



8. Ilekroć siedziałam nad zadaniami, gdzieś w sercu kuło mnie, że nie mogę tego czasu przeznaczyć na kształcenie siebie w tym kierunku, w którym miałabym naprawdę szansę zostać ,,mistrzem". 

9. Uważam, że w szkole na matematyce wymaga się wiadomości kompletnie nieprzydatnych przeciętnemu humaniście. Odkąd jestem pewna swoich wyników z matury, zaczęłam sukcesywnie (z wielką satysfakcją) wywalać stopniowo wszystko z głowy. Wątpię, by jeszcze kiedyś przydał mi się wzór na jakiegoś Pitagorasa, deltę, średnicę czy kąt czegoś tam. Jeśli coś z tego faktycznie będzie mi niezbędne (choć szczerze w to wątpię), po prostu w tej sytuacji awaryjnej będę kombinować jak to jakoś ogarnąć.
 
I wreszcie, bez wyrzutów sumienia pozwalam sobie na kalkulator. Nie obchodzi mnie szczególnie, że nie będę miała tego logicznego myślenia. Wiadomo, nie zawsze jest łatwo bez. Można się domyślić, iż brak logicznego i szybkiego myślenia, w połączeniu z wiecznym roztrzepaniem i zamyśleniem, prowadzi nieraz do przykrych konsekwencji. Jednakże, jestem już po prostu zmęczona ciągłym dopasowywaniem się tokiem myślenia do systemu. Nie mam takiego umysłu jakiego ode mnie wymagało szkolnictwo i widocznie mieć nie będę – taki życiowy defekt, który muszę do jakiegoś stopnia zwyczajnie sobie wybaczyć.


Mogłabym tak wymieniać w nieskończoność, ale nie o to tutaj chodzi. Tym postem chciałam się podzielić moim życiowym przemyśleniem, którego staram się bardzo przestrzegać. Każdy człowiek jest równy. Każdy się urodził w jakimś celu. Każdy ma swój talent. Szkoła, moim zdaniem, powinna zauważać te zdolności u uczniów i pomagać je pielęgnować. A nie zmuszać do tego, co niewykonalne. Jeśli człowiek czegoś nie znosi robić, to powinien sobie po prostu odpuścić, bo widocznie to nie jest dla niego. 
Są inne rzeczy, które lubię, które są moją pasją. Oczywiście, chcąc je rozwijać, wiem, że nie obędzie się bez krwi i bez potu. Jednak, jeśli przed oczami będę ciągle utrzymywała jakiś swój cel, pozostanie we mnie świadomość, że robię to tylko i wyłącznie dla siebie i z serca.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz